Glucidele, lipidele, protidele

Glucidele sunt monozaharidele (glucoza,fructoza,galactoza), dizaharidele (maltoza) si polizaharidele (amidonul, glicogenul). Alimentatia trebuie sa contina polizaharide, mai putine dizaharide si monozaharide, pentru ca monozaharidele solicita pancreasul ceea ce inseamna diabet. Necesarul este de 7gr/kg corp. Excesul de glucoza sub orice forma creeaza o ingrasare si chiar obezitate deoarece glucidele in exces se transforma in lipide si se depun in celule subcutanat. Pe de alta parte organismul trebuie sa acopere intotdeauna necesarul de glucoza a sistemului nervos, deoarece acesta nu are rezerve. Majoritatea glucidelor se administreaza in polizaharide si se gasesc in paine, fainoase, cartofi. Hiperalimentatia cu glucoza produce tulburari digestive si nervoase.  Mai multe despre rolul glucidelor (hidratilor de carbon) in organism puteti vedea aici.

Lipidele au valoarea calorica cea mai mare 9,3calorii/1gr. Valoarea normala sau lipemia este de 500-600 mg/1 l. Necesarul pe kg corp pe 24 ore este de 1gr/1kg, din care grasimi de origine vegetala 50%, pentru ca aceste grasimi contin acizi grasi pe care organismul nu-i poate sintetiza singur. Acesti acizi grasi se mai numesc si esentiali si fara ei nu se pot organiza structurile celulelor. Grasimile animale in exces cresc colesterolul care este o forma de lipide si se depun in peretii arterelor ducand la cresterea tensiunii arteriale si tulburari circulatorii in special cerebrale. Mai multe despre rolul grasimilor in organism puteti vedea aici.

Proteinele sunt principalul constituent al celulei si materiei vii. Sunt de origine animala(carne, lapte, branza, oua) si vegetala(legume, fainoase, fasole, soia). Necesarul pe kg corp pe 24 ore este de 1gr/kg, iar la sportivi 2,0-2,5 gr. Lipsa de proteine tulbura procesele de sinteza, de hormoni, enzime, structuri celulare, ATP, ARN, ADN. Un alt element important de care nu trebuie sa uitam este apa care costituie cca. 65-70% din greutatea corpului omenesc. Ea este distribuita in celule 50%, in vase 15% si in lichidul interstitial(plasma) 15%. Necesarul de apa este de 1500 ml in mod normal iar la sportivi 2500 ml deoarece transpiratia este de minimum 1-3 l. Mai multe despre rolul proteinelor in organism precum si structura lor chimica puteti vedea aici.

1 comentarii:

Unknown spunea...

I admit, I have a tremendous sex drive. My boyfriend lives forty miles away. Click here and Check me out i am getting naked here ;)

Trimiteți un comentariu

 
Despre noi | Contact | Facebook | Home